Jen 3 z 10 Čechů si vybaví udržitelnou firmu, pomoci ke změně může ESG žebříček!
Udržitelnost firem je pro Čechy čím dál větší téma. Očekávají, že jim pomohou chovat se víc odpovědně i že bude zboží těchto firem zlevňovat. Také požadují po chemických a automotive firmách, i podnicích ve stavebnictví, módě nebo tabákovém průmyslu navýšení investic do nápravy svých škod na životním prostředí i do vytvoření pozitivního dopadu na společnost. Mnoho firem už takové aktivity má, jen se o nich dozví pouze zlomek veřejnosti. I proto Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s Forbes Česko letos již potřetí vyhlašuje ESG žebříček.
Poslední IPSOS ESG & REPUTATION RESEARCH potvrdil, že udržitelnost hraje v uvažování zákazníků stále zásadnější roli. To, aby se firmy zaměřily na zlepšení svého chování v ESG, je pro zákazníky skoro stejně důležité jako snaha o zajišťování kvalitních služeb a produktů. Udržitelnost jako taková by ale podle Čechů měla stát mezi základními hodnotami každé firmy. I přesto zákazníci v chování a nastavení firem v oblasti ESG stále vidí mezery. Že firmy nedělají dost si myslí polovina respondentů.
Aktivit je spousta, srozumitelné komunikace naopak pomálu
„Chyba může být mimo jiné v komunikaci. Odpovědné aktivity jsou sice stále častěji součástí prezentace firem navenek, i výzkum ale ukázal, že lidé si toho všímají jen v mimořádných situacích. Aktuálně si nějakou odpovědnou firmu vybaví 3 z 10 Čechů, což je škoda,” komentuje Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
Asociace proto hledá společně s magazínem Forbes v rámci ESG žebříčku velké firmy a malé a střední podniky, které skutečně umí vlastní udržitelnost transparentně komunikovat a ukazovat, že je součástí jejich fungování.
„Vidíme, že přinášet příklady dobré praxe směrem k veřejnosti, nejen k odborníkům nebo vedení firem, je stále důležitější. Přestože umí lidé dobře posoudit, jak by se firmy měly chovat a čemu by se měly věnovat, terminologie ESG zůstává doménou odborníků. Musíme tedy ESG nahradit srozumitelnými a praktickými příklady. I k tomu ESG žebříček slouží,” dodává Lucie Mádlová.
Přihlašování je zdarma, firmy pouze vyplní kromě přihlášky i stručný dotazník. „Na základě ESRS standardů jsme vytyčili set otázek, které nám dají průřezový obrázek o aktivitách jednotlivých firem a pomohou i hodnotitelům získat maximálně objektivní pohled na
přihlášené společnosti. Pro společnosti je tak zapojení do žebříčku i vzdělávacím nástrojem, který jim pomůže pochopit, co prakticky ESG je,” doplňuje Laura Mitroliosová, CEO CIRA Advisory a odborný garant metodiky hodnocení projektů.
Výsledkem letošního ročníku bude přehled nejlepších velkých a malých a středních firem, které jsou v ESG opravdu dobré. Přihlašování potrvá do 31. července na webu www.esgzebricek.cz, oceněné firmy budou v listopadu exkluzivně zveřejněny v časopise Forbes.
ESG žebříček navíc přinese unikátní pohled na udržitelné aktivity očima veřejnosti. Pro velké podniky umístěné v žebříčku totiž připravili pořadatelé ve spolupráci s agenturou Ipsos průzkum o vnímání jejich značky u veřejnosti co se udržitelnosti týká. Ten ukáže, do jaké míry si lidé všímají aktivit konkrétních velkých firem, jak je vnímají, co oceňují a kde jsou příležitosti pro komunikaci navenek.
Generálním partnerem ESG žebříčku je společnost VISA.
(Zdroj dat: Ipsos ESG & Reputation Research, 2023/2024)
O Asociaci společenské odpovědnosti
Jsme největší iniciativa Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) a ESG v Česku. Firmy, sociální podniky, veřejný sektor, neziskový sektor i vzdělávací instituce. Jedna vize, jeden cíl. Už více než 10 let jdeme společnou cestou směrem k udržitelné budoucnosti. Sdružujeme přes 550 organizací s půl milionem zaměstnanců. Budujeme platformu a místo pro setkávání všech, kdo nehledí zpátky, potkáváme se na networkingu, vzděláváme, inspirujeme, a především společně měníme svět k lepšímu. Pod našimi křídly probíhá udělování prestižních Cen SDGs a mezinárodní den štědrosti Giving Tuesday.